مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز خطر مرگ زودرس را کاهش می دهد

30مارس 2021 - محققان می گویند: مصرف پنج سهم( portions) میوه و سبزیجات در روز می تواند راهی برای داشتن یک زندگی طولانی تر باشد. یک مطالعه جدید، با حضور نزدیک به دو میلیون نفر، نشان داد که بین خوردن دو وعده ی سروینگ میوه و سه وعده ی سروینگ سبزیجات در روز با کاهش خطر مرگ زودرس رابطه ای وجود دارد.

محققان دریافتند که خطر مرگ و میر به همه ی دلایل در میان افرادی که روزانه 5 وعده ی سروینگ میوه و سبزیجات می خورند، کمتر از افرادی است که فقط دو وعده ی سروینگ میوه و سبزیجات در روز مصرف می کنند.

این پنج وعده، همچنین با 12٪ کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی و 10٪ کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان همراه بود.همچنین 35٪ کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری تنفسی، مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) نیز در طول آزمایش ثبت شد.

به خوبی اثبات شده است که خوردن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن که می توانند منجر به بیماری های قلبی عروقی، سرطان یا حتی مرگ شوند، کمک می کند. با وجود این، بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، از هر 10 بزرگسال آمریکایی فقط یک نفر به اندازه کافی میوه یا سبزی مصرف می کند.

دکتر دونگ وانگ نویسنده اصلی این تحقیق، و متخصص اپیدمیولوژی و تغذیه و عضو هیئت علمی پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، گفت: در حالی که گروه هایی مانند انجمن قلب آمریکا مصرف چهار تا پنج وعده از میوه ها و سبزیجات را در روز توصیه می کنند، مصرف کنندگان احتمالاً پیام های متناقضی در مورد مصرف روزانه ی بهینه ی میوه ها و سبزیجات مانند مقدار توصیه شده و این که کدام مواد غذایی را شامل می شود و باید از مصرف زیاد چه نوعی از میوه جات و سبزیجات اجتناب کرد، دریافت می کنند.

برای اثبات این نظریه، دکتر وانگ یک تیم تحقیقاتی را هدایت کرد که داده های مطالعه ی بهداشت پرستاران و مطالعه پیگیری متخصصان بهداشتی و همچنین 26 مقاله تحقیقاتی از مطالعاتی که در 29 کشور انجام شده بود، را تجزیه و تحلیل کردند.تمام اطلاعات حاوی اطلاعات مربوط به رژیم غذایی شرکت کنندگان بود و محققان الگوهای ارتباط بین مصرف زیاد میوه جات و سبزیجات را با سلامتی افراد بررسی کردند.

دکتر وانگ، گفت: تجزیه و تحلیل ما در دو گروه مردان و زنان ایالات متحده، نتایج مشابهی را از 26 گروه در سراسر جهان به ارمغان آورد، که از قابل قبول بودن زیست شناسی یافته های ما پشتیبانی می کند و نشان می دهد که این یافته ها می تواند در جمعیت های وسیع تری استفاده شود.

وی گفت: پیشنهاد به افراد برای مصرف پنج وعده میوه جات و سبزیجات در روز "میزان نسبتاً قابل دستیابی برای عموم مردم" است.

یافته های این تحقیق در ژورنال Circulation، مجله یانجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/mar/five-portions-of-fruit-and-vegetables-on-a-daily-basis-reduces-early-death-risk.html